Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.10.2012 11:16 - Акулите в туризма закусват с дребните риби
Автор: evgeniatodorova Категория: Туризъм   
Прочетен: 3886 Коментари: 0 Гласове:
8

Последна промяна: 18.10.2012 11:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 За по-малко от две години, клиентите на три големи туристически компании, заплатиха за своята ваканция с много нерви, висене по градинки,пред хотели и летищни терминали.За някои от тях остава горчивия спомен,за други компенсация от застрохавателите, а трети просто ще махнат с ръка и ще продължат към следващата дестинация.

Близо стотина български туриста, само преди седмица преживяха кошмара на неизвестното. Може ли туристическия бранш да си позволи подобни гафове и то когато статистиката сочи, че над 50% от българите и тази година, няма да почиват ,поради липса на средства.

При свития пазар, при липсата на адекватна политика от страна на управляващите,това не само е недопустимо, а предизвиква и вълна от фалити, поради недоверие от страна на българския турист.

Най-засегнати и обречени на капитулация, уви не са големите туроператори за които слушаме , а малките туристически агенции.Те са тези които продават продуктите на големите риби в туристическия бранш и

в стремежа си да се задържат на пазара се превръщат в бълъци.

Един голям туроператор работи с над 50 туристически агенции от типа на малкия и средния бизнес.За да може да се осъществи програмата на туроператора,малките агенции продават продукта средно на между 5-15 клиента.Всеки един от тях е важен за туристическата агенция,защото той разчита на тях да оцелее в бранша, докато за големия загубата на тези десетина клиента не е фатална.

Агентът е този който продава продукта на туроператора, този при когото клиентите отиват за да му избере най-добрата почивка и този който след това е най-потърпевш от несъстоятелността на големия.

Когато туроператора зареже туристите на хиляди километри от родината си и обяви фалит,клиентите търсят правата си първо при агенциите през които са закупили продукта, от друга страна тези които вече са резервирали предстоящи почивки започват да се съмняват във възможностите на туроператора, но пак пряката връзка е с агентът.От една страна имаме зарязани туристи, които със сигурност не са подписали договори включващо подобно екстремнно преживяване, от друга страна има отлив на бъдещи туристи поради нежеланието им да участват в подобно.

И точно тук се получава /д/ЕФЕКТЪТ на доминото.

Голямата акула, настървена за крупни и бързи печалби, изяжда малките рибки,след което самодоволно се отегля, за да се покаже със следващия прилив,под ново име.

Дължащата милиони евра, към авиокомпании,хотелиери и агенти „Алматур“,за по-малко от половин година след обявения фалит си показа хищната муцуна под ново име и пое към нови заливи, за нови малки рибки.

Капитала на дружеството с ограничена отговорност е в десетки пъти по-малък от задълженията и към контрагентите.Има хотелски бази които не са получавали сумите си по настанени клиенти още от 2006 година,но същите тези клиенти, са платили за ваканцията си, следователно техните пари са

някъде в сметките на акулата.

И колко удобно, отговорността е само в размера на обявения капитал, а неизвестно къде потъналите пари на почиващите,се използват за регистрация на нов туропертор,приближените лица се трансформират в съдружници, а послушните служители в горди собственици на нови агенции които да застанат като буфер между клиентите и реалния собственик.

Всичко това е по-достойно да бъде прочетено като роман на Джон Гришам или Робърт Лъдлъм, но ни най-малко говори за

сценарии с HAPPY END

на едноименен филм на Спилбърг, каквото е името на клониралата се „Алматур“./"Аватар" е името на клониралата се "Алматур"/

Подобен вид клонинг, не може да се осъществи ако не е налице бездействието на държавата, законът за туризма го позволява.

Към днешна дата след поредния фалит на голям туроператор, законoтворците обмислят поредния пакет за затягане на лицензионите режими в туристическия бранш, но историята показва, че те единствено имат ефект върху това да не работят малките туристически агенции.

Първият случай беше с „Вени тур 7“ ЕООД през 2008г ,последваха нови утежнения за издаване на лицензи.След случая „Алматур“ отново на дневен ред бяха предложения за промени в лицензионите режими.

Фалитите на „ВИП Бългериан травел“ и „Он травел“ показват само едно, тези промени са неработещи и неефктивни.Те не водят до подобряване работата в туризма, а само до окрупняване. Промяната за задължителната застроховка „отговорност на туроператора“ от един ъгъл може да е лобискта, но погледнато през погледа на малките и средните агенции е поредното утежнение водещо до

тяхното мъчително, но сигорно умъртвяване.

По време на управлението на ГЕРБ, четири турагенции се сгромолясаха по всички правила на медийната сензация, но не са една или две малките агенции които останаха на улицата,без медийно отразяване.Те продължават да бъдат изръсвани като брашнен чувал с всякакви налози, непосилни застраховки,рестриктивни лицензиони режими.Изключително зависими са от олигарсите в туризма.Непосилни са им участията в международните туристически борси,където биха имали възможността за развитие на собствени пазари, но освен липсата на финансов ресурс,има и тотална дезинформираност относно провежданенто и възможностите за участие.

Утежнените и противоречащи условия по програмите за „Конкурентноспособност“,също не оказват подкрепа в туристическата индустрия, на малките агенции.

За тях процесът на доминото е необратим. Докато крупните мошеници се мултиплицират, мутренизират и клонират, все по-голям ще е броя на затворилите малки тур агенции и все по-висок ще е процента на нелетуващите български туристи.




Гласувай:
8



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: evgeniatodorova
Категория: Политика
Прочетен: 174038
Постинги: 19
Коментари: 83
Гласове: 180
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031